Du har set de fordele dine samarbejdspartnere og konkurrenter løbende får ved at udnytte deres data, og du vil gerne gøre det samme. Så langt så godt. Men der er lige én ting, som du skal gøre, inden du begynder at undersøge markedets forskellige BI-løsninger - du skal skrive en indkøbsliste.
At tage i supermarkedet uden at vide hvad du mangler og hvad du allerede har derhjemme, kan virkelig få turen til at strække sig - både i tid og penge. Det samme gælder, når man arbejder med data uden en klar plan eller strategi. Så lad os lige få styr på det.
Indledningsvist skal du tænke over dine behov. Hvilke data har du brug for at se? Er det måske din resultatopgørelse mod din balance? Eller måske vil du gerne se et produkts salgstal mod salgskanaler? Måske vil du gerne have et bedre overblik over dit lager? Måske har du brug for noget helt fjerde. Det vigtigste er at du tænker over hvilke data du allerede kigger på og hvilke data du gerne ville kunne se. Lige nu er din indkøbsliste bare en ønskeseddel, så ikke vær bange for at tænke ud af boksen.
Med din ønskeliste i hånden, skal du nu tænke over, hvem der skal bruge indsigten. Er det CFO’en, sælgerne på farten, HR, CEO’en, lagerchefen eller dem alle? Hvilke data er vigtige for dem og hvor meget skal de interagere med rapporterne?
For at gøre denne ønskeliste til en indkøbsliste, skal vi have styr på hvad vi allerede har hjemme i køkkenskabet, så vi ikke behøver at tage hele vejen tilbage til butikken.
Øverst på dagsordenen er jeres ERP-system. Hvilket ERP-system bruger i? Det er vigtigt fordi nogle ERP-systemer har forudindstillede konnektorer til smarte BI-løsninger. Bruger i eksempelvis et Microsoft Dynamics system, som Business Central, Navision, AX eller F&O, så kan i komme i gang med BI på rekordtid med en automatiseret dataplatform som Jet Analytics. Bruger i i stedet ERP-systemer som SAP, Oracle, NetSuite mv., så er TimeXtender måske en bedre løsning. Men det kommer vi tilbage til. Lige nu skal du bare skrive på listen hvilket ERP-system i bruger
Når ERP-system er på plads, så er det tid til at tænke over hvilke andre datakilder i har. Har i et CRM-system? Vigtige Excel-ark? Et gammelt ERP-system som stadig holder vigtige data? Der er mange muligheder. Skriv dem ned og sammenhold dem med din ønskeliste fra tidligere. Hvor mange af dem vil du gerne kunne se og sammenholde data fra?
Nu ved du, hvilke data i har brug for, hvem der skal bruge det, hvilket ERP-system I bruger og hvilke datakilder som I skal bruge data fra. Det skulle gerne være nok til at forvandle din ønskeseddel til en indkøbsliste.
Med din indkøbsliste i hånden, er det nu tid til at finde den rette hylde. For at gøre det nemmere, vil vi gerne fortælle dig om nogle af dine muligheder.
Viser din indkøbsliste at jeres behov er relativt simple og din virksomhed egentlig kun har brug for data fra ERP-systemet? så er PowerBI rapporter måske alt det, som du har brug for.
PowerBI er et fantastisk visualiseringsværktøj, som giver dig mulighed for nemt og effektivt at kunne analysere dine data og drive virksomheden fremad. Power BI pakken er det oplagte første skridt på din Business Intelligence rejse, eller den perfekte tilføjelse til Excel. Som din virksomhed vokser, stiger behovet for at håndtere store mængder data og udføre avancerede beregninger. Med Power BI, kan du oprette forbindelse til dit ERP-system, transformere dataene efter behov og skabe informative rapporter. Det gør at du ikke længere skal være nervøs, når sælgere og afdelingsledere efterspørger rapporter eller når man får et forkert resultat på grund af en gammel tastefejl i Excel.
Med Atlytix’s Power BI pakke får du et velfungerende og sikkert BI-værktøj, samt et stort sæt gennemtestede Power BI rapporter. Vores pakkeløsninger er skræddersyede til at kunne opfylde de fleste virksomheders behov uden større tidskrævende rettelser.
Derfor inkluderer standardpakken hele 42 dashboards til BC/NAV og 37 til AX/F&O. Fælles for alle rapporter er, at de er designet ud fra mange års erfaring, dyb branchekendskab, best practices og med fokus på at skabe værdi for brugerne på tværs af organisationen. Du kan se alle de forskellige dashboards lige her.
Er du i tvivl om du overhovedet behøver at forlade Excel? Hør vores podcast, hvor vi snakker med Microsoft’s Lars Andersen om hvornår det er tid til at migrere sin rapportering
Viser din indkøbsliste at I har store mængder data eller flere datakilder, som I gerne vil kunne se, så har I nok brug for flere hestekræfter.
Power BI er et formidabelt værktøj, men ligesom Excel, så mister den pusten, når datamængden bliver stor eller kompleks. Ved at supplere din front-end løsning med en stærk backend løsning, kan du præcist og kontrolleret gøre brugen af et af de bedste BI-værktøjer på markedet endnu bedre. En automatiseret dataplatform integrerer problemfrit med din eksisterende datainfrastruktur, så du let og hurtigt kan få et overblik over al din virksomheds data. På den måde får du information fra alle dine datakilder og kan sammenligne data på tværs af platforme og afdelinger. Du er altså sikret pålidelig og nøjagtig data til rapportering og analyse. Det giver dig mulighed for altid at være på forkant med data, resultater og tendenser i virksomheden, når du skal til at træffe de vigtige beslutninger.
En af fordelene ved en automatiseret dataplatform såsom Timextender eller Jet Analytics, er at du får en agil back-end til dine Business Intelligence behov i dag, såvel som i fremtiden. Løsningen genererer automatisk kode og dokumentation, så du løbende kan få gavn af nye features og nye teknologier, uden at skulle skrive koden om.
Uanset om fremtiden bringer AI, ESG, nye rapporteringskrav, ændringer i forsyningskæden eller noget helt femte, så står du stærkt med kombinationen af en automatiseret dataplatform og vores Power BI pakke.
CEO & BI Konsulent
CEO & BI Konsulent